Our cycle tour and shipping company has been in existence for 25 years - we strive to work as environmentally friendly and sustainable as possible in our work, for which we have also been awarded for the following cornerstones.
In 2003, the Ministry of Economics in Vienna awarded Donau Touristik with the national coat of arms for excellent performance in cycling and Danube boat trips. This highest recognition of the Republic of Austria is only held by about 0.35 percent of the approximately 400,000 companies.
The Climate Alliance is the largest municipal climate protection network in Austria. We have been a Climate Alliance company since 2004 - this partnership was renewed again in 2020. We implement many initiatives with a catalogue of measures regarding energy, mobility and motivation of employees.
All our 90 office employees are reimbursed 100 % of the cost of public transport for the daily commute from home to the office/return.
Leonore Gewessler, Federal Ministry for Climate Protection, Environment, Energy, Mobility, Innovation and Technology, highlighted the new purchase of 144 e-bikes despite the Corona crisis in her laudation for Donau Touristik. In addition, there are all the company cars with electric drives.
The people in the photo from left to right:
Climate Protection Minister Leonore Gewessler, BA, KR Manfred Traunmüller (Donau Touristik), Mag. Martin Traunmüller (Donau Touristik).
Seit 2012 gibt es eine Betriebskantine mit wöchentlich circa 800 Essensportionen, welche den Müllanfall im Vergleich zu einer Anlieferung durch eine Catering-Firma reduziert. Außerdem wurde der Betriebskantine von der OÖ Landesregierung bereits 2015 das Zertifikat „Gesunde Küche“ verliehen; mehrere Kontrollen seither ergaben die 100 %ige Erfüllung der strengen, ansonsten für Kindergärten oder Seniorenheime geltenden Vorschriften.
2017 wurde die Donau Touristik vom stellvertretenden SPD-Vorsitzenden Dr. Thorsten Schäfer-Gümbel mit dem SPD-Innovationspreis für Zusammenhalt und soziale Gerechtigkeit in Europa ausgezeichnet.
Unsere MS Primadonna ist in der Katamaran-Bauweise (Doppelrumpf) gebaut, welche den Treibstoff-Verbrauch im Vergleich zu anderen Schiffen für 165 Passagiere um etwa ein Viertel reduziert. Auch unsere Schiffsanlegestelle Linz wurde als erste bereits 2005 mit Landstromanschluss versehen. Damit wird der CO²-Ausstoß während der Liegezeiten der Schiffe minimiert bzw. gänzlich abgestellt.